Ziekenhuizen vaak slordig met patiëntendossiers

20 van de 40 mysterypatiënten die voor de Consumentenbond hun medische dossier opvroegen bij hun ziekenhuis ontvingen onjuiste gegevens, incomplete informatie of zelfs dossiers van anderen.

Vijf mystery patiënten kregen helemaal geen informatie. De Consumentenbond is heel erg geschrokken van deze resultaten en heeft instanties die toezien op de ziekenhuizen de resultaten overlegd.

Van de 20 patiënten waarbij het dossier niet klopt, missen vijf deelnemers informatie over voorgeschreven medicijnen zoals pijn- en ontstekingsremmers. In één dossier ontbreekt zelfs informatie over twee operaties en bevallingen en een andere patiënt leest in haar dossier dat ze kinderen heeft, wat niet het geval is.

Niet alleen medische gegevens ontbreken maar sommige dossiers zijn ook niet leesbaar. Eén patiënt ontvangt behalve haar eigen gegevens ook de dossiers van twee andere onbekende patiënten, met hun namen en diagnoses erbij.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Een zorgvuldig medisch dossier is heerl erg belangrijk en we zijn oprecht heel erg geschrokken van deze resultaten. We roepen de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) dan ook op om verder onderzoek te doen naar deze resultaten en uit te zoeken of het hier gaat om een structureel probleem. kunnen alleen achterhalen of hun dossier klopt, door het op te vragen. Ze hoeven zich hier niet bezwaard over te voelen. Het is een wettelijk recht om het eigen dossier op te vragen en in te zien voor alle patienten. ‘Een kloppend dossier vergroot de patiëntveiligheid en daar zijn patiënt en arts allebij mee gebaat.’ Het complete onderzoek is te lezen in de Gezondheidsgids van april 2016.